Intervju med Amanda Anselm

Jag har intervjuat internateleven Amanda Anselm om hur det känns att gå på Grennaskolan, om kärlekslivet och framtidsdrömmarna.

-Jag ville inte gå kvar i min gamla skola för det var alldelles för tufft.

 Det är en anledning till varför 14 åriga Amanda Anselm valde att börja på Grennaskolan. Hon började i höstas och har gått här i snart ett år. Hon bor på Postis och tycker att det är jättetrevligt. Man får en väldigt bra gemenskap och det finns alltid någon där man kan vara med berättar hon. 

”Fokusera inte på det negativa utan ta vara på det positiva och gör vardagen glad.”

Amanda är född i Luxemburg men har bott i Spanien i halva sitt liv. Hennes föräldrar är från Sverige och jobbar inom EU. När man hör Amanda prata kan man inte tro att svenska var det senaste språket hon lärde sig och att det här är första gången hon bor i Sverige, men så är det. Jag blir nyfiken på hur många språk hon igentligen kan flytande?

-Jag kan ju svenska, engelska, franska och spanska, sen kan jag lite tyska också.    

Framtidsplanerna är att gå ut skolan och påbörja en läkarutbildning. Hon skulle gärna vilja jobba med barn, på akutmottagningen eller som nevrolog.

Hon har ingen partner för tillfället men är inte ledsen över det:

-Jag är singel och jag tycker om det eftersom att jag inte bryr mig om att ha en pojkvän för tillfället. Jag fokuserar ganska mycket på studierna just nu istället.

Amanda blir glad av att träna och älskar att hitta på roliga saker som t.ex att gå på tivoli. Ett av Amandas stora mål framöver som för hoppningsvis blir verklighet nästa sommar är att få simma med delfiner.

-Jag vill jättegärna simma med delfiner, jag har alltid velat göra det och jag kanske ska få göra det nästa sommar.

Har du något citat eller motto som du lever efter?

-Fokusera inte på det negativa utan ta vara på det positiva och gör vardagen glad.

Vi önskar Amanda lycka till med framtiden!

Agnes Abrahamsson

Upp